BlogRosshalindarozali: KOLESTROL TINGGI?? Apa perlu buat???

11 Oct 2014

KOLESTROL TINGGI?? Apa perlu buat???

Assalamualaikum..
 
Today saya nak kongsi cerita tentang KOLESTROL..
 
Apa itu KOLESTROL???
 
Kolestrol merupakan  bahan lemak yang terdapat dalam saluran darah dan kesemua sel-sel badan,. Ia merupakan komponen tubuh yang penting untuk pembentukan sel membrane, hormone, hempedu dan tisu-tisu lain di dalam tubuh kita.
 
Kolestrol dihasilkan semulajadi oleh hati kita tetapi boleh juga diperolehi memalui pemakanan harian kita. Kolestrol yang kita makan akan meningkatkan paras kolestrol di dalam darah dan apabila kandungan ini terlalu tinggi akan meningkatkan risiko penyakit jantung dan angina ahmar(strok)
 
Kolestrol di dalam darah kita terbahagi kepada dua iaitu
 
1. LDL (Lipoprotein ketumpatan rendah)
  • LDL dikeali sebagai kolestrol jahat kerana bila paras kolestrol LDL tetalu tinggi dalam darah boleh membentuk sejenis bahan melekit (plak) dalam saluran darah. Plak ini akan menyumbatkan saluran darah dan menyekat aliran darah seperti yang berlaku semasa serangan jantung dan angina ahmar.
          -
2. HDL (Lipoprotein ketumpatan tinggi)
  • HDL dikenali sebagai kolestrol baik kerana ia membantu mengangkut kolestrol dari salur darah balik ke hati untuk disingkirkan atau dalam erti kata lain HDL ini membersihkan saluran darah.
 
Antara faktor yang menyumbang ke arah tingginya kolestrol adalah :


 

Bagaimana untuk atasi masalah kolestrol secara semula jadi??
 
Masalah kolestrol ini boleh diatasi dengan semula jadi oleh Fitosterol. Fitosterol wujud semula jadi dalam kandungan yang sedikit dari sumber makanan seperti buah-buahan, sayuran, kekacang, biji-bijian, legume, bijiran dan minyak sayuran.
 
Fitosterol bertindak dengan bersaing dengan kolestrol untuk tapak penyerapan dalam sistem pengahadaman. Hasilnya penyerapan kolestrol akan dihalang dan ia akan disingkirkan keluar bersama-sama fitosterol dalm erti kata lain bila kita mengambil lebih fitosterol maka semakin kurang kolestrol yang dapat diserap oleh tubuh dan semakin tinggi untuk kita menurunkan paras kolestrol LDL.
 
Dalam diet harian kita, fitosterol perlu diambil 2000mg untuk membantu menurunkan paras kolestrol secara semula jadi
 
TAPI.... untuk mendapatkan 2000mg sehari fitosterol ini,  adakah kita mampu untuk memakan 200 biji lobak merah, 70 keeping roti dan 425 biji tomato sehari??


 
Jawapannya mesti tidak mampu kan.. Jadi Shaklee memperkenalkan satu produk iaitu PHYTOCOL-ST yang membekalkan 2000mg fitosterol tumbuhan sehari.. Kerja jadi lebih mudah, hanya mengambil 2 tablet phytocol-st sehari dapat memenuhi 2000mg fitosterol yang dapat membantu melawan kadar kolestrol dalam badan anda..
 


Testimoni PHYTOCOL-ST



Hope entry kali ini dapat memberi manfaat kepada anda.. Jika berminat untuk order atau merisik khabar tentang Phytocol-st ni, bolehlah contact saya.. Harga pasaran RM197, untuk dapatkan harga yang jimat boleh terus wapp/call/sms saya..

FB Rosshalinda Rozali I 011-35161912I ciklindakhairul@gmail.com
COD area Pulau Langkawi, lain2 area guna pos laju
 
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit




No comments:

Post a Comment

BlogRosshalindarozali © . Designed by MaisarahSidi.com