BlogRosshalindarozali: August 2016

Pages

23 Aug 2016

JERAWAT KRONIK DAN PUNCANYA..

Assalamualaikum semua..

Terima kasih sudi membaca entri kali ni...berkenaan masalah JERAWAT..

Masalah kulit ini seringkali terjadi di kalangan orang dewasa tapi ada juga  kalangan remaja yang turut hadapi kes sebegini sehingga tekanan jiwa...

Ini disebabkan remaja sekarang lebih konsisten menjaga penampilan..jika masalah ini terjadi, biasanya Kurnag Keyakinan Diri untuk bergaul dengan rakan2 yang lain..

Antara masalah kulit termasuklah jerawat, parut lama disebabkan jerawat, kulit kusam, berminyak dan tidak sekata. Remaja biasanya tidak bermasalah dari segi pigmentasi kerana usia yang muda. Pigmentasi biasanya berlaku semasa hamil dan apabila usia meningkat. Bagi remaja, masalah paling kerap terjadi disebabkan kemerosotan paras hormon adalah jerawat yang teruk.

Jom kita lihat apa itu jerawat dan punca serta rawatan yang patut diambil..

JERAWAT DAN PUNCANYA
=========================JERAWJ

Jerawat boleh dianggap sebagai bisul kecil yang menyerang kulit muka atau badan. Jerawat bukan saja menyerang muka malah leher dan badan apabila hormon tidak seimbang. Kuman jerawat terdiri daripada jenis corynebacterium yang berbentuk koma. Kuman ini membina rumahnya di dalam epidermis. Ia pengeluarkan enzim yang mampu menghancurkan epidermis dan membolehkannya membiak hingga ke dermis. Lebih dalam ia masuk ke dalam kulit maka lebih seriuslah masalah jerawat. Biarpun jerawat sembuh tetapi parut yang ditinggalkan adalah dalam dan kelihatan hodoh. Parut yang dalam membuatkan kulit tampak berbintik-bintik .Jerawat yang teruk menimbulkan stigma sosial kerana ia menyebabkan kulit berparut. dan mengubah rupa seseorang. Seseorang gadis atau pemuda yang lawa akan kelihatan tidak menarik jika dihinggapi jerawat. Penampilan juga akan terjejas.

Kuman jerawat mudah hidup apabila sebaceous gland menjadi aktif. Sebaceus gland merupakan kelenjar pengeluar cecair berminyak yang melembapkan kulit kita. Kelenjar sebaceus penting kerana tanpanya kulit akan kering dan mengelupas. Namun apabila ia terlalu aktif kulit akan menjadi berjerawat. Kuman jerawat mudah hidup dan membiak pada jenis kulit yang begini. Oleh itu seseorang yang mempunyai banyak hormon androgen mudah terkena jerawat. Hormon androgen merangsang pengeluaran sebum dari kelenjar sebaceous. Kerana itulah sesetengah doktor mencadangkan pil perancang keluarga bagi mengatasi masalah jerawat. Pil tersebut merupakan sejenis hormon wanita yang boleh membantu menghalang pembentukan jerawat.

Sebum yang banyak terhasil akibat lebihan endrogen menyebabkan pori-pori tersumbat, bintik-bintik hitam dan putih terhasil. Corynebacterium akan mula membiak, jerawat juga terhasil.

RAWATAN
=========

Selalunya rawatan jerawat terdiri daripada antibiotik, pil hormon dan Isotretinoin selain amalan kebersihan dan rawatan muka. Isotretinoin sangat berkesan kerana menyebabkan pengeringan kelenjar sebum. Rawatan itu menjadikan kulit tidak berminyak dan mengurangkan jerawat dengan berkesan. Namun begitu, untuk mendapat kesan yang baik , Isotretinoin perlu dimakan sekurang-kurangnya untuk tempoh dua atau tiga bulan untuk dilihat kesannya. Oleh kerana pengambilan oral yang lama, pengumpulan ubat ini di dalam badan boleh menimbulkan kesan sampingan sistemik seperti gangguan hati, kemurungan, kekeringan kulit dan bibir dan gangguan penglihatan malam. Bagi wanita ia boleh menyebabkan kecacatan janin jika ubat ini diambil waktu mengandung.

JALAN PENYELESAIAN ALTERNATIF
==================================

Seperti yang kita sedia maklum, selain dari ubat ubatan, boleh juga berikhtiar secara organik yakni konsisten dengan suplemen atau makanan tambahan..ini adalah satu cara rawatan dari akar umbi..bila sel2 dalaman kita sihat, automatik yang luaran pun akan sihat, insyaAllah.

Shaklee ada tawarkan set untuk jerawat terdiri daripada Vitamin2 yang perlu untuk menghapuskan jerawat...

1) GLA COMPLEX

- GLA Complex membantu mengekalkan kestabilan bendalir semulajadi dan mencegah kehilangannya dari badan.
- GLA Complex juga berperanan memastikan kulit sentiasa lembap dan berfungsi memperbaiki sempadan bendalir kulit.
- Memandangkan ia juga berperanan mengawal dan mengatur semula hormon tubuh, GLA Complex mampu merencat hormon pada kulit yang boleh menyebabkan jerawat. Antara tanda hormon tidak stabil ialah kemunculan jerawat yang banyak terutama semasa kedatangan haid.

2) Sr VITAMIN C PLUS

- Vitamin C membantu mengatasi kulit jerawat dengan 2 cara iaitu bertindak sebagai antioksidan dan menghasilkan sintesis kolagen.
- Sebagai antioksida, Vitamin C akan menghalang sebarang radikal bebas dan kekotoran dari merosakkan kulit.
- Disebabkan kulit terdedah kepada pencemaran, toksin dan juga bertindak sebagai pintu keluar bagi toksin, maka ianya perlulah dilindungi secara konsisten.
- Radikal bebas yang meningkat di kawasan kulit akan meningkatkan pengeluaran sebum dan akhirnya jerawat terjadi.

3) ESP

- ESP adalah sumber protin, diperlukan untuk menghasilkan sel-sel baru bagi kulit.
- ESP memang satu cadangan terbaik untuk merawat kulit kerana sel kulit akan mati dalam masa 21 hari.
- ESP diperlukan untuk merawat kulit yg rosak akibat dari jerawat.

4) COLLAGEN POWDER

- Collagen Powder Shaklee adalah suplemen collagen hebat yang mengandungi 4,000mg proprietari RSS (Red Snapper Scale) Collagen, berkualiti tinggi dan tulen yang diekstrak daripada sisik ikan merah.
- Collagen Shaklee bermolekul sangat ringan, kira-kira 1,000 Dalton, dapat diserap dengan mudah oleh badan dan dapat membantu kepada peningkatan sintesis kolagen pada lapisan dermis dengan berkesan.

5) B COMPLEX

- Penyebab jerawat adalah kurang B6. B-Complex lengkap dengan kesemua 8 vitamin B yang diperlukan untuk kesihatan mata, kulit, kuku dan rambut. Ia juga bagus bagi penghidap jerawat kronik kerana B-Complex mampu mencegah stress.

6) VITAMIN E

- vitamin E melambatkan proses penuaan (vitamin awet muda), mengurangkan parut, mengatasi masalah whitehead dan blackhead yang menjadi punca jerawat, mencegah segala pertumbuhan abnormal sel, mempercepat proses baik luka (jerawat) dan membantu pengaliran darah dengan lebih lancar.

7) ALFALFA COMPLEX

- Bertindak sebagai agen detoxs semulajadi.Membuang segala toksin di dalam badan.
- Jerawat selalu berlaku disebabkan kehadiran toksin dalam badan..Jadi alfalfa membantu meneutralkan asid di dalam badan kita dan meningkatkan sistem pertahanan tubuh bagi mengelak pertumbuhan jerawat berulang.

Banyaknya!!! Perlu ambil kesemua ke?? Tak perlu..anda hanya perlu mengikut kesesuaian masalah jerawat anda yer..

Anda boleh wapp @ call saya -01135161912 untuk rundingan supplemnt yang sesuai saja dengan masalah anda..

Opss!!! Bulan September 2016 adalah bulan promosi untuk vitamin C dan Esp...jadi jangan lepasan peluang untuk membeli dengan harga JIMAT yer.. tq. :)

18 Aug 2016

GASTRIK & RAWATANNYA!!!

Assalamualaikum..

Terima kasih sudi lagi singgah di blog saya..kali ni nak share pasal GASTRIK!!!

Sakit perut yang biasa terjadi di kalangan orang dewasa adalah penyakit gastrik @ gastritis. Apa itu  gastrik? Bagaimana seseorang boleh mengidap sakit gastrik? Penyakit gastrik ni bahaya ke?? Apakah langkah yang perlu di ambil bagi mengelakkan penyakit ini? Itu mungkin persoalan-persoalan yang bermain di fikiran seseorang apabila dimaklumkan oleh doktor punca sakit perut yang dihadapi olehnya adalah gastik.

Apakah GASTRIK???

Gastrik terjadi akibat dinding permukaan di dalam perut seseorang individu itu telah terhakis oleh asid gastric iaitu asid yang dikeluarkan oleh perut untuk mencernakan makanan. Hakisan pada permukaan dinding perut ini bukan berlaku dalam masa sehari malahan mungkin mengambil masa berbulan-bulan atau bertahun-tahun sebelum seseorang itu mengalami symptom/tanda-tanda sakit perut di bahagian ulu hati.

TANDA2 penyakit gastrik :

(a) Sakit ulu hati
(b) Rasa mual
(c) Rasa perut kembung
(d) Kemungkinan pesakit juga akan muntah

Adakah penyakit ini BERBAHAYA???

Penyakit gastrik  di peringkat awal tidak begitu berbahaya, namun jika pesakit tidak mengambil langkah-langkah pencegahan, keadaannya boleh menjadi semakin serius iaitu boleh menyebabkan muntah berdarah.

Apakah PUNCA penyakit GASTRIK???

(a) Pesakit tidak menjaga waktu makan dengan betul atau skip meal
(b) Tekanan/stress
(c) Pengambilan ubat-ubat penahan sakit seperti ponstan dan voltaren dalam jangkamasa yang panjang
(d) Sejenis kuman iaitu Helicobacter Pylorii
(e) Merokok

Secara semulajadi, apabila badan memerlukan makanan, signal akan dihantar ke otak dan otak akan menghantar signal ke bahagian perut untuk merembeskan asid gastric. Jika tiada makanan di dalam perut maka asid gastrik tersebut akan menghakis permukaan dinding perut. Kejadian ini akan berulang-ulang, lama-kelamaan permukaan dinding perut akan menipis dan apabila sampai ke tahap itu pesakit akan mengalami sakit di bahagian ulu hati.

Selain daripada itu, merokok, pil penahan sakit dan Helicobacter Pylorii akan menghakis permukaan dinding perut secara sedikit demi sedikit. Ketiga-tiga bahan ini akan memberikan risiko kepada seseorang untuk mengidap penyakit gastritis.

Bagi tekanan/stress pula, apabila stress berlaku, asid gastric akan dirembeskan di dalam perut dan ianya boleh menyebabkan gastritis dalam jangka masa yang panjang.

LANGKAH untuk elakkan penyakit GASTRIK..

1. Mengambil makanan mengikut aturan waktu.

2. Elakkan mengambil ubat-ubatan penahan sakit bagi jangka masa yang panjang. Kebiasaan warga emas adalah terdedah bagi pengambilan ubat penahan sakit dalam jangka masa yang panjang kerana pada waktu itu mereka sering mengalami sakit lutut, sakit-sakit badan.

3. Elakkan tekanan. Belajar cara yang sepatutnya di ambil untuk mengawal stress. Bagi saya bagi mengelakkan stress perkara yang paling utama adalah kita kembali kepada fitrah dengan mendekatkan diri kepada Allah. Belajar untuk merasa redha dan sentiasa berdoa. Mencuba membuat yang terbaik tetapi kena yakin bahawa faktor yang menentukan kejayaan, rezeki dan sebenarnya adalah semuanya adalah daripada Allah jua. Namun, usaha perlu juga ada.

4. Jangan merokok. Jika anda seorang perokok, berhenti dari sekarang untuk kebaikan diri anda dan juga keluarga anda.

Apa perlu buat jika saya menghidap penyakit GASTRIK???

1. Makan secara teratur
2. Elakkan makanan yang pedas dan masam
3. Elakkan minuman berkafein seperti kopi dan Nescafe
4. Mengawal stress dengan bijak
5. Elakkan minuman berkarbonat
6. Berhenti merokok

Penyakit GASTRIK boleh dirawat???

Penyakit gastrik @ gastritis boleh pulih sepenuhnya jika perkara-perkara yang dinyatakan di atas di jaga sepenuhnya. Namun, keberkesanannya bukan dalam masa sehari dua. Jika penyakit ini mengambil masa berbulan-bulan atau bertahun-tahun untuk terjadi, begitu juga fasa pemulihannya juga mengambil masa. Oleh itu, perkara yang paling UTAMA adalah berdisiplin untuk mengelakkan perkara-perkara yang boleh menerukkan lagi keadaan penyakit ini.

Berita gembira untuk anda adalah penyakit ini boleh sembuh dan tidak perlu pergantungan kepada ubat tetapi dengan syarat langkah yang sepatutnya diambil adalah dipatuhi. Tetapi jika langkah penyembuhan tidak diambil, perkara yang sebaliknya akan berlaku, pesakit boleh tiba-tiba di suatu hari muntah berdarah dan perlu dibedah untuk mengikat semula dinding perut yang telah pecah. Keadaan ini biasanya amat serius dan boleh membawa maut. Oleh itu, langkah pencegahan adalah lebih baik dari merawat.

Salah satu calara Alternatif adalah berikhtiar untuk gastrik dengan supplemen Shaklee..

Set gastrik shaklee mengandungi :

1) Esp → Sumber soya yang tinggi nilai ALKALI untuk meneutralkan keasidan dalam perut atau duodenum..

2) Peppermint Ginger Plus → melegakan ketidakselesaan perut/duodenum..Ia juga membantu membuang angin di dalam badan..

3) Ostematrix → Pesakit gastrik disarankan untuk mengambil susu atau kalsium yang cukup kerana ianya bersifat Alkali dan mampu meneutral asid..

Harap entri ini bermanfaat untuk anda semua...yang nak berikhtiar dengan supplemen shaklee, boleh hubungi saya melalui sms/call/wapp yer..

Linda / 01135161912


16 Aug 2016

BUASIR ketika Hamil????

Assalamualaikum & selamat pagi buat pembaca2 yg budiman...terima kasih kerana sudi lagi singgah di blog saya..

Kebanyakan ibu hamil banyak alami masalah BUASIR akibat dari sembelit ketika hamil..90 persen bukan angka yang sedikit yer...

Bagaimana ini TERJADI????

Masalah buasir ini terjadi berikutan salur2 darah mengembang ketika hamil... Pada masa yang sama, hormon progesteron yang tinggi pula akan mengendurkan salur2 darah..salur2 darah di bawah uterus (rahim) pula berkemungkinan  akan lebih  mengembang dan membengkak seiring dengan tekanan dan penambahan berat bayi yang sedang membesar.. SEMBELIT juga salah satu punca terjadinya Buasir ketika Hamil..

BAHAYA ke Buasir ketika Hamil???

Segelintir individu yang alami buasir ketika HAMIL akan hilang sendiri selepas bersalin...tetapi.ada individu alami masalah ini berlarutan malah lebih teruk lagi ketika proses melahirkan baby..

Ini terjadi kerana sewaktu proses bersalin, dimana anda meneran untuk mengeluarkan baby...dianggarkan satu daripada 5 orang ibu akan mengalami buasir sehari selepas bersalin..banyak juga kan???

Bagaimana CARA untuk elakkan Buasir ketika Hamil???

Ada pelbagai cara untuk elakkan buasir ketika hamil..antaranya ialah :-

* Makan makanan yang berserat tinggi termasuk roti dan pasta bijirin penuh, nasi beras perang dan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran.

  * Minum di antara enam dan lapan gelas air sehari supaya anda tidak ternyahhidrat.
  
  * Cuba bersenam dengan kerap ( senaman yang senang cukup sekadar berjalan riadah di waktu petang)

  * Pergi ke tandas sebaik sahaja anda terasa hendak membuang air. Jika anda tunggu, najis anda akan jadi keras dan kering.

  * Cuba naikkan kaki ke atas bangku semasa anda membuang air besar. Ini boleh membantu meluaskan ruang untuk najis keluar.

Jika anda masih sembelit selepas mencuba tip-tip di atas, anda boleh minta pakar obstetrik anda untuk mempriskripsikan julap yang selamat diambil semasa hamil.

Membuat senaman lantai pelvis
setiap hari boleh membantu mengelakkan buasir daripada berlaku. Senaman ini meningkatkan peredaran darah di sekitar kawasan dubur dan menguatkan otot-otot dalam faraj dan perineum (bahagian di antara faraj dan dubur). Senaman tersebut juga boleh membantu semasa proses bersalin dan mempercepatkan proses pemulihan selepas bersalin..

Bagaimana anda boleh merawat BUASIR???

Kaedah di atas akan membantu anda mengurangkan buasir. Tetapi anda
mungkin perlu mencuba kaedah lain juga:-

  * Mandi air panas untuk mengurangkan kegatalan dan sakit. Elakkan dari menggaru tempat yang gatal kerana ini hanya akan membuatkannya lebih teruk.
  * Gunakan tekanan sejuk seperti pek ais untuk melegakan kesakitan di sekitar dubur dan mengurangkan bengkak.
  * Bersihkan tempat yang terjejas dengan lembut dan menyeluruh selepas anda membuang air besar. Selepas mencuci, lap dengan tuala lembut atau tisu tandas yang lembut untuk mengeringkannya. Gunakan  tandas putih yang tidak mempunyai bau.
  * Cuba tolak masuk buasir yang terkeluar itu secara perlahan-lahan menggunakan jari yang bersih apabila anda mandi.

Anda juga boleh minta doktor anda mempriskripsikan ubat sapu yang lembut atau ubat jenis supositori (yang perlu dimasukkan ke dalam dubur) untuk melegakan kesakitan. Terdapat banyak produk di pasaran untuk merawat buasir, tetapi periksa dahulu jika ianya selamat diguna semasa hamil.

Jika ubat krim dan supositori tidak membantu, kes-kes yang teruk boleh dirawat dengan:

  * mengikat dasar buasir itu dengan sejenis gelang getah. Ini akan menghalang darah daripada sampai ke bahagian itu dan membuatnya mengecut.
  * Suntikan dengan bahan kimia yang menyebabkan buasir itu kecut dan jatuh.
  * Cahaya inframerah.

Set SHAKLEE yang sesuai untuk masalah Buasir ketika Hamil...

OSTEMATRIX : Ostematrix ni kalsium,bantu mengurangkan SEMBELIT dan melancarkan PEMBUANGAN AIR BESAR serta memberi keselesaan kepada anda apabila mengalami luka di bahagian dubur.

OMEGA GUARD : Baik untuk sendi/otot…Pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat daripada tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit. Jadi, OMEGA membantu untuk MENGECUTKAN OTOT yang bengkak tersebut.

ZINC COMPLEX : Disarankan kepada pesakit buasir yang tahapnya lebih tinggi seperti keluar najis bersama darah dan membuang air besar dengan rasa yang sangat perit. ZINC COMPLEX membantu MENYEMBUHKAN LUKA di bahagian dalam dubur dengan lebih cepat.

serta menggunakan krim herbal blend untuk sapu dikawasan daging yang terkeluar dari anus..

Bulan Ogos 2016 anda boleh dapatkan Set Buasir Shaklee dengan HARGA RUNTUH.

Anda boleh membuat pembelian dengan menghubungi saya di wapp/ call (011-35161912) @ fb ( Rosshalinda Rozali)

Diharap entri kali ni dapat memberi banyak pengetahuan untuk anda semua..jumpa lagi di lain lembaran ;)

15 Aug 2016

Promosi OSTEMATRIX PILIHAN RAMAI Ogos 2017!!!

Assalamualaikum semua..

Lama dah sayax bersiaran kan??? Alhamdulillah..kembali terpanggil nak share kebaikan produk pil susu aka Ostematrix Shaklee..

Eh!!! Kenapa pulak yer dipanggil pil susu??? Hmm..ini kerana pil ni warna putih dan dikenali jugak sebagai pelengkap kalsium..

Opps!!! Jangan salah anggap..pil ostematrix ni bukan setakat ada kalsium semata2 tapi LEBIH...apa yg lebih tu??? Dalam 1 caplet pil ni ada :-
# 100Iu Vitamin D3
# 250mg Calcium
# 100mg Magnesium
# 0.40mg Zinc
# 0.05mg Copper
# 0.05mg Manganese
# 0.75mg Boron.

Wow..banyak kan bahan2 dalam ostematrix ni..berbaloi2..

Ok..mai kita tengok apa yang best dengan pil susu ni..

¤ KEJANG KAKI..

¤ SAKIT PINGGANG..

¤ LENGUH2 BADAN..

¤ TARIK MENGKARUNG @ SIMPUL BIAWAK..

¤ SEMBELIT..

¤ MIGRAIN..

¤ LETIH @ LESU..

¤ TAK SUKA MINUM SUSU..

¤ SENGGUGUT..

¤ SUKAR TIDUR..

¤ SAKIT LUTUT..

¤ TULANG RAPUH..

¤ GIGI BERDARAH.

¤ SAKIT TUMIT

Banyak kan kebaikan Ostematrix ni..saya amalkan dah bertahun..Alhamdulillah..its work!!!

So?? Apa tunggu lagi..sementara HARGA RUNTUH, bolehlah buat stok siap2 untuk diri sendiri..

Yang tak pernah cuba..anda rugi...sebab rata2 yang amalkan alami perbezaannya.. :)

Nak cuba boleh terus wapp saya (011.35161912) atau melalui fb saya Rosshalinda Rozali..

Terima kasih..jumpa lagi dilain lembaran..

BlogRosshalindarozali © . Designed by MaisarahSidi.com