BlogRosshalindarozali: Risiko kurang ACID FOLIC ketika hamil ..

5 Sept 2016

Risiko kurang ACID FOLIC ketika hamil ..

Assalamualaikum semua..

Harap entri kali ni berguna untuk anda semua para2 ibu yang bakal melahirkan bayi atau bakal bapa sebagai informasi penting untuk isteri anda..

Acid Folic..semua pakat tahu vitamin ni  penting semasa tempoh kehamilan.jom kita bincang kepentingan vitamin ni untuk ibu2 hamil..

Apa itu ASID FOLIK??

* Folik asid (folate) juga dikenali sebagai vitamin B9 sangat diperlukan untuk membina sel2 baru dan membaiki DNA yang rosak dalam sel.

* Oleh itu ia sangat diperlukan dalam rahim untuk membina banyak sel2 baru. Jika ibu kekurangan asic folik, kesihatan bayi dalam kandungan mungkin terjejas.

Mengapa Asid Folik PENTING???

* Ia dapat mengurangkan kecacatan saraf tunjang ( neural tube defect) seperti gangguan pada pembentukan saraf tunjang (spinal bifida).

* Mengurangkan keguguran, lahir mati dan kelahiran pra matang dan kekurangan darah (anemia).

* Menambahkan kepekatan hemoglobin dalam darah.

* Mengurangkan kecacatan lain pada bayi seperti sumbang lelangit (cleft palate), kecacatan pada jantung (congenital heart disease),  pembentukan kaki dan tangan yang tidak sama (limb reduction), kecacatan pada sistem pembuangan air kencing (urinary system).

Oleh itu Asid Folik sangat penting semasa tempoh kehamilan.. jika anda yang masih mencari asid folic yang organik,boleh cuba B Complex shaklee diperkaya dgn Asid Folik dan 8 jenis Vitamin B untuk kesihatan ibu dan bayi di dalam kandungan.

Yang bestnya vitamin B ni banyak fungsi selain untuk melancarkan peredaran darah n mengurangkan stress..

Info lanjut boleh wapp saya (01135161912)..tq :)

No comments:

Post a Comment

BlogRosshalindarozali © . Designed by MaisarahSidi.com