BlogRosshalindarozali: 7 SEBAB MENGAPA BADAN KITA PERLUKAN MAKANAN TAMBAHAN...

10 Oct 2014

7 SEBAB MENGAPA BADAN KITA PERLUKAN MAKANAN TAMBAHAN...

Assalamualaikum dan selamat pagi..

Arini saya nak share kenapa perlunya kita mengambil makanan tambahan atau supplemen untuk tubuh badan kita..
  • Dalam sesetengah situasi, badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang boleh diperolehi daripada makanan. Contohnya Vitamin C dan Vitamin E yang diperoleh daripada makanan sahaja tidak mencukupi untuk memberi kesan pencegahan dan anti-penuaan..

  • Zat makanan mudah akan hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan. Contohnya VItamin C dan enzim mudah dimusnahkan oleh haba semasa memasak atau badan perokok tegar akan hilang Vitamin C dengan sendirinya bila menyedut asap rokok..

  • Buah-buahan dan sayur yang ditanam di atas tanah yang tidak subur mengandungi bahan galian yang kurang berbanding dengan buah dan sayur dari tanah yang subur. Racun perosak, racun serangga dan bahan pencemar mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.

  • Pengambilan pil penahan sakit, laksatif, ubat-ubatan, alcohol dan antibiotic boleh mengganggu zat makanan. Begitu juga dengan amalan diet yang tinggi kafein, lemak, gula dan garam dapat mengurangkan simpanan zat makanan di dalam tubuh.

  • Makanan seharian yang tidak seimbang serta yang tidak engikut pyramid makanan yang dicadangkan boleh mengurangkan vitamin dalam tubuh.

  • Gaya hidup masa kini yang sering sibuk dan jarang memasak di rumah dan lebih gemar kepada makanan segera yang tinggi bahan kandungan bahan kimia.

  • Bagi yang bekerja, makanan tengahari selalu di luar dan hidangan makan malam disediakan seringkas mungkin, makan pengambilan makanan seimbang kadangkala diabaikan.
contoh pyramid makanan yang seimbang
 
 
COD area Pulau Langkawi, lain2 area guna pos laju
 
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit
 
 

No comments:

Post a Comment

BlogRosshalindarozali © . Designed by MaisarahSidi.com