BlogRosshalindarozali: 9 TANDA HB ANDA RENDAH!!

23 Aug 2017

9 TANDA HB ANDA RENDAH!!

Assalamualaikum semua..

Lama tak bersiaran..sedikit kebizian😂

Jom arini kita tambahkan pengetahuan tentang tanda2 hb( hemoglobin) anda rendah..

Hb merupakan sel darah yang sangat penting fungsinya.. Hb adalah satu bentuk protein yang terdapat dalam sel darah merah kita.. Ini adalah komponen pigmen yang kandungannya kaya dengan zat besi.

Fungsi utama hemoglobin ini adalah untuk membawa oksigen yang kita sedut dan mengangkut ke semua pelusuk tubuh kita..itu secara bahasa kasarnya..

Jom kita tengok tanda2 bilamana hb amda rendah..



1. CEPAT LETIH - ini terjadi berikutan kurangnya oksigen yang diangkut ke seluruh tubuh serta kekurangan gizi dan zat makanan yang diperlukan oleh tubuh..

2. MUKA DAN KULIT KELIHATAN PUCAT - seperti yang sedia kita maklum, bilamana hb kita rendah, disitu kurangnya darah merah di dalam badan kita, hanya darah putih saja yang optimum..jadi gejala sebegini akan terjadi.

3. SAKIT KEPALA - dimana kurangkan darah merah akan menyebabkan sakit kepala secara tiba2..ia salahs atu randa hb anda rendah..

4. BENGKAK KAKI DAN TANGAN - pabila kurangkan oksigen yang diedar ke seluruh badan oleh hb tadi, ini boleh terjadi..

5. NAJIS BERCAMPUR DARAH - ini biasanya terjadi untuk ibu hamil dimana semasa proses kehamilan, badannya memerlukan zat besi yang secukupnya untuk diri sendiri serta bayi di dalam kandungan..kadangkala terjadinya diikuti dengan sembelit dan buasir..

6. SUKAR BERNAFAS - kurangnya oksigen yang diangkut ke seluruh tubuh dan biasanya hb rendah, akan terjadi denyutan jantung yang amat cepat sehingga sukar bernafas..dinasihatkan supaya tarik nafas sedalam yang mungkin untuk tenangkan diri.


7. KELUAR PELUH YANG BANYAK - ini biasanya akan terjadi didahului oleh sakit kepala tiba2 dan keluar peluh yang banyak di bahagian badan, kaki dan tangan..ianya salah satu faktor hb anda rendah.


8. KEGUGURAN RAMBUT YANG BANYAK - kadangkala hb rendah penyebab rambut gugur, rak semestinya penggunaan shampoo dan perapi rambut sahaja.. sila kenal pasti penyebab gugurnya rambut anda..


9. PERNAH PITAM DAN PENGSAN SECARA TIBA2 -bilamana sakit kepala yang terjadi akibat dari hb rendah tak diatasi segera, gejala  pitam atau pengsan secara tiba2 mungkin akan terjadi.. dinasihatkan berehat seketika untuk mengelakkan benda ini terjadi..


Moga semua info ini berguna untuk kita semua ok..

Nanti kita tengok apa yang perlu dilakukan untuk naikkan hb yang rendah ni..





No comments:

Post a Comment

BlogRosshalindarozali © . Designed by MaisarahSidi.com