BlogRosshalindarozali: 9 TIPS DIET UNTUK KESUBURAN!

11 Dec 2016

9 TIPS DIET UNTUK KESUBURAN!

Salah satu faktor yang akan menyebabkan ketidaksuburan pasangan yang berkahwin yang ingin miliki zuriat ialah KEGEMUKAN!

Ini bukanlah faktor biasa tapi menurut doktor pakar perbidanan, kegemukan akan mengganggu hormon dalaman dan seterusnya menyebabkan ketidaksuburan..

Biasanya pasangan yang alami overweight atau obesiti, disarankan untuk diet..


Berikut adalah 9 tips diet seimbang untuk kesuburan.



Tips pertama πŸ‘‰ DIET PERLU SEIMBANG..


Kebanyakan pasangan yang ingin hamil diet secara tidak sihat..kadang skip karbohidrat seperti nasi dek kerana ingin cepat turunkan berat..ia salah sama sekali..mereka perlu mengikut piramid makanan..makan sikit tetap nutrisi lengkap dengan protin, karbohidrat, kalsium dan lain2..

Tips kedua πŸ‘‰ PILIH MAKANAN BERSERAT TINGGI


Makanan berserat tinggi seperti buah kismis dan kekacang membantu proses pencernaan. Ia menjadikan perut kita kejap da kekal kenyang sehingga waktu yang lama..makanan yang berserat tinggi ini akan menolong menurunkan berat badan berbanding pengambilan karbohidrat yang banyak.. boleh amalkan ESP SHAKLEE sebagai salah satu minuman untuk kekal kenyang dalam tempoh yang lama😊

Tips ketiga πŸ‘‰ MAKAN MAKANAN TINGGI PROTIN & LEMAK BAIK


Makanan yang mengandungi protin tinggi seperti telur, daging, brokoli dan ikan wajib ada dalam menu diet untuk kesuburan. Protin membantu membentuk otot dari lemak2 dan membantu proses penurunan berat. ESP shaklee dirumus dari protin kacang soya yang bermutu tinggi dan minyak ikan omega 3 di dalam omega guard membantu kawal rasa lapar..

Tips keempat πŸ‘‰ KARBOHIDRAT


Banyak yang rekomen untuk elakkan karbohidrat sepanjang proses diet..tapi ini salah sama sekali..karbohidrat perlu diambil tapi dengan kuantiti yang sedikit atau mengikut keperluan.. Ini kerana karbohidrat diperlukan untuk memberi tenaga untuk melakukan tugas harian..

Tips kelima πŸ‘‰  ELAK MAKANAN MENGGEMUKKAN


Tolong hindari semua makanan yang berlemak dan mengandungi kalori tambahan seperti kaya dengan gula, lemak, makanan bergoreng, makana  segera, susu tinggi lemak. Jika diambil makanan ini, akan menyebabkan misi pemgurangan berat terjejas.

Tips keenam  πŸ‘‰ MAKAN MAKANAN BERKHASIAT DAN KURANG KALORI

Makan makanan yang mengandungi kalori lebih rendah atau glisemik index yang rendah utk tubuh kita mencerna makanan tersebut dengan cepat. Jadi makanan seperti tomato, lobak, kobis, anggur bagus dimasukkan ke dalam menu harian anda.



Tips ketujuh πŸ‘‰ MAKAN 5X SATU HARI DENGAN KUANTITI YANG SEDIKIT



Jika kita jenis individu yang suka makan  sekaligus, kita kena tinggalkan cara ini jika ingin menurunkan berat badan.. Ikutlah tips ni supaya makan dengan kerap tapi kuantiti yang sedikit..kunyahlah sebanyak 21 kali suapan..insyaAllah cepat kenyang..

Tips Kelapan πŸ‘‰ MINUM AIR KOSONG


Pengambilan air kosong atau air putih  secukupnya dapat membantu proses menurunkan berat.. jika kadar air kosong yang diambil tidak cukup akan menggangu proses penurunan berat..

Tips Kesembilan πŸ‘‰ LAKUKAN SENAMAN & OLAHRAGA


Senaman amatlah digalakkan untuk.mendapatkan berat yang ideal.. sekurang2nya 20 minit sehari harus diperuntukkan untuk senaman.. 

Harap tips2 diatas dapat diamalkan untuk tujuan penurunan badan dan didoakan semoga beroleh zuriat..amin..

Nakkan set kesuburan shaklee boleh order disini atau  contact saya okay..


Hubungi saya :

Fb : Rosshalinda Rozali
Phone No : 01135161912



No comments:

Post a Comment

BlogRosshalindarozali © . Designed by MaisarahSidi.com